Od początku roku testowany był system informatyczny umożliwiający planowanie i rejestrację wizyt u lekarza. Obecnie system jest w pełni przygotowany do prowadzenia i planowania wizyt lekarskich na określone godziny. Celem tych zmian jest ograniczenie czasu oczekiwania pacjentów w poczekalni co nie jest komfortowe dla chorych a przede wszystkim sprzyja rozprzestrzenianiu się infekcji.
Na czym dokładnie polegają te zmiany .
Osoba chcąca skorzystać z porady lekarskiej może a nawet powinna zarejestrować się telefonicznie wcześniej . W czasie rozmowy zostanie poproszona o padanie swoich danych i nazwiska lekarza do którego jest zadeklarowana. Osoba rejestrująca poda dzień i godzinę na którą wyznaczona jest wizyta u lekarza. Pacjent zgłasza się kilkanaście minut przed tą godziną w rejestracji gdzie otrzyma wydruk swojej rezerwacji oraz zostanie sprawdzony pod kątem aktualnego ubezpieczenia i deklaracji.
Taka organizacja spowoduje zminimalizowanie czasu oczekiwania w poczekalni i zmniejszy poranne kolejki pacjentów oczekujących na rejestrację.
Co jeszcze pacjent powinien wiedzieć tym systemie.
Rejestracja godzinowa wymusza na lekarzu pewien rygor czasowy to znaczy, że chcąc trzymać się określonych godzin dla każdego chorego powinien przeznaczyć podobny czas. Dlatego bardzo prosimy pacjentów o nie rejestrowanie się do lekarza np. w sprawie wypisania recepty. Taka wizyta trwa minutę i będzie dezorganizować pracę a co najważniejsze taka rejestracja blokuje termin dla pacjenta chcącego przyjść do lekarza z powodu złego samopoczucia.
W takim razie co ma zrobić pacjent który potrzebuje tylko leki a czuje się dobrze?
Od dłuższego czasu jest możliwość składania zamówień na leki stale zażywane. Można to zrobić telefonicznie jak i w rejestracji. Są przygotowane odpowiednie druki gdzie pacjent lub opiekun wpisuje leki z dawkowaniem i określeniem na ile miesięcy leczenia ich potrzebuje. Druk recepty można odebrać w rejestracji. Mając aktywowane Internetowe Konto Pacjenta pin recepty pacjent otrzymuje drogą sms na telefon lub na maila a to wystarcza w aptece do otrzymania leków.
Brzmi to znakomicie ale … Czy są jakieś wady?
Nie nazwał bym tego wadami , ale tak są pewne niedogodności. A mianowicie lekarz ma zaplanowane wizyty co 7-8 min a to oznacza że w zaplanowanym czasie może przyjąć ograniczoną ilość pacjentów. Dotychczas pacjenci przyzwyczaili się że tylko w wyjątkowych sytuacjach byli odsyłani na wizytę na kolejny dzień. Lekarz jak widział, że danego dnia jest bardzo dużo pacjentów „ przyspieszał pracę” to znaczy maksymalnie skracał czas wizyty. Nie jest to dobre rozwiązanie zarówno dla chorego jak i lekarza. Pośpiech zwiększa ryzyko błędu lekarskiego, a chory czasami nie ma czasu o wszystkich dolegliwościach opowiedzieć.
Dlatego pamiętając, że nasz czas w gabinecie lekarskim jest ograniczony proszę przygotowujmy się do wizyty u lekarza. To oznacza że wcześniej pomyślmy o co chcemy zapytać, zbierzmy notes z pomiarami cukru czy ciśnienia lub konsultację od specjalisty czy kartę informacyjną ze szpitala. To bardzo ułatwi pracę lekarzowi a i pacjent wyjdzie z gabinetu bardziej zadowolony.
A co jak zaplanujemy wizytę na dany dzień a coś na wypadło niespodziewanego i nie możemy przyjść?
To bardzo ważne pytanie. Nie ma problemu pod warunkiem, że wcześniej pacjent zadzwoni do rejestracji i odwoła lub przełoży wizytę na inny dzień. Gorzej jak tego nie zrobi. Wtedy dany termin nie będzie mógł być wykorzystany przez innego chorego . Tak samo ważne jest pilnowanie wyznaczonej godziny przyjęcia. Jeśli pacjent spóźni się na wizytę a danego dnia wszystkie późniejsze terminy będą zarezerwowane to lekarz tego chorego nie będzie mógł przyjąć. Natomiast jeśli takie terminy będą wolne to pacjent może przepisać w rejestracji wizytę na późniejszą godzinę.
Czasami słyszymy uwagi, że nie można dodzwonić się do przychodni . Jak się pan do tego ustosunkuje?
Niestety jest to efekt starej organizacji rejestracji pacjentów. Obecnie posiadamy dwa lub trzy stanowiska komputerowe przygotowane przy pulpicie rejestracji. Niestety w godzinach rannych prawie codziennie czeka kolejka chorych chcących zarejestrować się do lekarza, odebrać recepty czy wyniki badań. W tym czasie wszystkie pielęgniarki są zajęte obsługa chorych przy pulpicie. Dlatego uważam że nowy system wizyt planowych tę sytuację rozwiąże.
Wiele razy problem z dodzwonieniem się zgłaszają osoby starsze. Najczęściej w bezpośredniej rozmowie okazuje się że problemem jest system automatycznych komunikatów nagranych na centrali przychodni. Starsze osoby często niedosłyszą nagranych komunikatów i nie potrafią poruszać się po zaleconym menu . Posiadamy dwie linie telefoniczne. Automatyczne komunikaty są niezbędne ponieważ obarczają osoby rejestrujące z przekazywania podstawowych informacji jak np godziny przyjęć poszczególnych lekarzy , podawanie numeru telefonu do poradni laryngologicznej itp. Dlatego moja ogromna prośba skierowana do opiekunów i rodzin starszych pacjentów o pomoc w zaplanowaniu i umówieniu wizyty u lekarza czy zamówieniu niezbędnych leków.
Czy wcześniejsza rejestracja dotyczy także szczepień dzieci?
Tak oczywiście . Zmiany w harmonogramie oraz zasadach szczepień dzieci pediatra dr Katarzyna Koleśnik wprowadziła już kilka miesięcy temu. Wszystkie szczepienia są wcześniej planowane. Związane jest to z ograniczeniami lokalowymi . Posiadamy tylko jedno wejście do przychodni i małą poczekalnie przed gabinetem szczepień. Na dany dzień zaplanowanych jest maksymalnie sześcioro dzieci do szczepienia. Do szczepienia dzieci i opiekunowie kierują się od razu do wydzielonej poczekalni . Nie ma konieczności podchodzenia do ogólnej rejestracji. Oczywiście i tutaj bardzo istotne jest przestrzeganie zasad i powiadamianie przychodni w razie niemożliwości przyjścia na szczepienie. Jeśli odpowiednio wcześniej pielęgniarka czy lekarz wie o tym to w to miejsce może być przyjęte inne dziecko.
Podobnie zasady dotyczą badań bilansowych dzieci u pediatry. Jeśli są wcześniej zaplanowane to odbywają się w gabinecie szczepień. Tylko w wyjątkowych sytuacjach na wyraźną prośbę rodziców bilans jest wykonywany w innych godzinach przyjęć lekarskich.
Czy dużo pacjentów już korzysta z możliwości wcześniejszej rejestracji?
Niestety nie . Dlatego bardzo zależy nam na szybkim dotarciu z informacja o tych zmianach do naszych pacjentów. Obecnie większość chorych przychodzi bez wcześniejszej rejestracji i czeka nawet kilka godzin na przyjęcie, co jest zupełnie niepotrzebne.
Dzisiaj rejestracja planowych wizyt możliwa jest od godziny 10:00.
Pierwsze dwie godziny są dla pacjentów zgłaszających się rano do rejestracji i chcących skorzystać z
pomocy lekarza tego samego dnia. Chciałbym jak najszybciej ograniczyć taki przypadki i udostępnić
terminy do rejestracji planowej od jak najwcześniejszych godzin. To samo
dotyczy przyjęć dyżuru popołudniowego.
Obecnie terminy są tylko dla chorych zgłaszających się z nagłymi dolegliwościami
lub chcących skorzystać z porady lekarskiej poza godzinami pracy.
I tutaj moja kolejna prośba o wyrozumiałość. Jeśli masz objawy infekcji i
wiesz, że nie powinieneś pójść do pracy,
to proszę zaplanuj wizytę u swojego lekarza na kolejny dzień w godzinach
przedpołudniowych. Zwolnisz wtedy termin dla osoby, która musi iść do pracy.
Im więcej pacjentów będzie wcześniej zgłaszać swoje wizyty, tym więcej terminów będzie dostępnych w rejestracji.